מחקרים 23.07.2016

רמה של אטנרספט בדם, נוגדנים ותגובה קלינית בספחת רובדית

חוקרים מספרד מצאו כי קיים מתאם בין הריכוז של אטנרספט בדם ליעילות הטיפול היחסית בספחת. לא נצפו נוגדנים נגד התרופה ולא הודגם קשר בין רמה לתופעות לוואי

טיפול מתמשך במעכבי TNF עלול להוביל ליצירת נוגדנים נגד התרופות הביולוגיות ובכך להגביל ואף לבטל את יעילותן. חוקרים מאוניברסיטת קורונה בספרד ביקשו לבדוק האם קיים מתאם בין יעילותו הקלינית של מעכב הTNF הסינטטי, אטנרספט (Etanercept/ENBREL/Pfizer), בספחת (פסוריאזיס) לרמת התרופה בדם או נוכחות נוגדנים נגדה. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת International Journal of Clinical Pharmacy.

במחקר תצפיתי רטרוספקטיבי נכללו 38 חולי ספחת. החולים קיבלו טיפול באטנרספט (50 מ"ג אחת לשבוע) ועברו הערכה קלינית על בסיס האומדן  Psoriasis Area and Severity Index scale ובדיקות דם (באותו המועד) לרמת התרופה ונוכחות של נוגדנים מכוונים נגדה. הנחקרים מוינו לשלוש קבוצות בהתאם למידת התגובה לטיפול: מגיבים היטב (26 חולים, 68.4%), מגיבים חלקית (5 חולים, 13.2%) וקבוצה של חולים שלא הגיבו לטיפול (7 חולים, 18.4%). תוצאת המחקר הראשית הוגדרה כמתאם בין רמות השפל של אטנרספט בדם (ריכוז לפני מתן עוקבת), ורמות של נוגדנים נגד אטנרספט, לתגובה קלינית לטיפול.

בניתוח התוצאות לא נמצא מתאם בין רמת התרופה בדם למידת התגובה הקטגורית לטיפול (הרמה של אטנרספט בקרב מגיבים היטב עמדה על
2.7μg/mL, בקרב מגיבים חלקית על 2.2μg/mL ובקרב חולים שלא הגיבו לטיפול על 1.73μg/mL,יP=0.085 לכל הערכים). חרף זאת, נרשמה הלימה בין ירידה יחסית באינדקס חומרת המחלה PASI לריכוז של אטנרספט בדם (P=0.011), קרי הערך המוחלט של PASI לא נתלה בריכוז התרופה, אולם הירידה היחסית בחומרת התסמינים נקשרה קשר מוצק לרמת התרופה בדם. לא זוהו נוגדנים נגד אטנרספט במדגם הנוכחי ולא נרשם פער משמעותי בשכיחות של תופעות לוואי בשלוש הקבוצות (P=0.8523).

החוקרים מסכמים כי קיים מתאם בין הריכוז של אטנרספט בדם ליעילות הטיפול היחסית על פי האומדן PASI. לא נצפו נוגדנים נגד אטנרספט במדגם הנוכחי ולא נצפה קשר בין רמת התרופה לשכיחות או חומרה של תופעות לוואי.

מקור:

Int J Clin Pharm. 2016 Jul 19. [Epub ahead of print]
Positive correlation between etanercept concentration and the decrease in Psoriasis Area and Severity Index scale value.
Elberdín L1, Outeda M2, Salvador P2, Paradela S3, Fernández-Torres RM3, Iglesias R3, Fonseca E3, Martín I2.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  ספחת,  פסוריאזיס,  TNF,  טיפול ביולוגי,  אנברל,  אטנרספט,  נוגדנים,  רמת התרופה בדם,  PASI
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו