דלקת מפרקים ספחתית 03.02.2020

בדיקת סקר לדלקת מפרקים ספחתית במשתתפי מחקרים ומדד התוצאים

מטרתו של מחקר זה היתה לזהות את הגישה לבדיקת סקר של דלקת מפרקים ספחתית ואת מדד התוצאים המיטבי לאיתור תסמיני המחלה בקרב משתתפים בניסויים קליניים לפסוריאזיס

דלקת מפרקים ספחתית. אילוסטרציה

מחקר משותף זה של מומחים, מטופלים ובעלי עניין מתחום הספחת נועד להגדיר את הגישה המקובלת לסקירת משתתפים במחקרים לדלקת מפרקים ספחתית ולהגדיר את כלי האומדן המועדף לתסמיניה.

הארגון הבינלאומי להגדרת מדדים לתוצאים עוריים (IDEOM) הגדיר מספר נושאי ליבה שצריכים להיבדק בכל הניסויים הקליניים בתחום הספחת (פסוריאזיס). בין היתר, הוגדר שיש לבדוק האם קיימים תסמינים של דלקת מפרקים ספחתית בכל המחקרים בנושא ספחת.

בעקבות הקווים המנחים המכונים COSMIN-COMET ו-OMERACT, נערך מחקר לצורך הגעה להסכמה כללית שכלל מטופלים, רופאים, שותפים מהתעשייה ונציגים מארגוני מטופלים. התהליך הורכב ממספר שלבים: 1) סקירת ספרות והערכה איכותנית של מדדים לתסמיני דלקת מפרקים ספחתית. 2) תרגיל קדם-שיטת דלפי. 3) סקר בשיטת דלפי. 4) פגישה לצורך הגעה להסכמה כללית.

מתוך 297 משתתפים מומחים שהשלימו את הסקר בשיטת דלפי, 87.5% הסכימו שכל המשתתפים בניסוי הקשור לספחת צריכים להיסקר לדלקת מפרקים ספחתית בעזרת כלי סקר מתוקף.

באשר לאומדן של תסמינים דלקת מפרקים ספחתית, הכלי המועדף היה זה המכונה Psoriatic Arthritis Impact of Disease-9 - PsAID9, כאשר חלופה מקובלת הייתה Routine Assessment Patient Index Data-3 - RAPID3. כמגבלה של המחקר, ציינו החוקרים שרק חברים בארגון IDEOM השתתפו בפגישת ההסכמה הכללית.

החוקרים הסיקו שרוב מכריע של מומחים בעלי עניין הסכים שכל המשתתפים בניסוי קליני בתחום הספחת צריכים להיסקר לדלקת מפרקים ספחתית. לאחר מכן יש לבצע אומדן של תסמיני דלקת מפרקים ספחתית בעזרת הכלי PsAID9 או לחלופין RAPID3.

מקור: 

Perez-Chada, LM. et al. (2019). Journal of the American Academy of Dermatology.   doi: 10.1016/j.jaad.2019.05.075

נושאים קשורים:  מחקרים,  ספחת,  דלקת מפרקים ספחתית,  בדיקות סקר,  ניסויים קליניים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו