פרפור פרוזדורים 20.02.2020

הקשר בין ירידה בתפקוד ריאתי לבין פרפור עליות באוכלוסיה הכללית

במחקר עוקבה גדול זה, שכלל מעקב ארוך טווח בקהילה, נמצא כי ירידה בתפקוד הריאה היא גורם סיכון עצמאי עבור פרפור פרוזדורים בקרב האוכלוסיה הקוריאנית הכללית

בדיקת אק"ג (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת אק"ג (צילום: אילוסטרציה)

ירידה בתפקוד הריאתי היא גורם סיכון אפשרי לפרפור פרוזדורים (Atrial fibrillation – AF). עם זאת, יש מעט נתונים על הקשר הזה באוכלוסיות אסיאתיות. מטרת מחקר זה היתה להעריך את הקשר בין ירידה בתפקוד הריאתי לבין שכיחות AF במחקר עוקבה פרוספקטיבי בקרב קוריאנים בגילאי 40-69.

המחקר היה מבוסס על רפואת קהילה והשתתפו בו כ-9,631 מטופלים קוריאנים הסובלים מ-AF, עליהם בוצע מעקב של עד 12 שנים. AF בנקודת ההתחלה זוהה באמצעות אלקטרוקרדיוגרפיה (אק"ג) שבוצעה במהלך הביקור בנקודת ההתחלה ו/או באמצעות דיווח של המטופל על אבחנה שנקבעה על ידי רופא טרם נקודת ההתחלה.

באופן דומה, AF חדש שהתפתח לאחר נקודת ההתחלה זוהה גם כן באמצעות בדיקות אק"ג דו שנתיות, ו/או באמצעות דיווח של המטופל על אבחנה שנקבעה על ידי רופא, בין הביקורים. אם זוהה AF גם באמצעות אק"ג בביקור, וגם באמצעות דיווח עצמי, זמן התפתחות ה-AF הוגדר כמועד המוקדם מביניהם.

הגיל החציוני של המשתתפים במחקר היה 50 (טווח בין רבעוני, 44-60) שנים, מתוכם 4,633 (48.1%) היו גברים. החוקרים מצאו כי השכיחות של AF בנקודת ההתחלה היתה גבוהה משמעותית בקרב נבדקים ברבעונים הנמוכים יותר של forced expiratory volume in secondי(FEV1%) החזוי (1.2% ברבעון התחתון לעומת 0.3% ברבעון הגבוה ביותר; p<0.001).

לאחר התאמה של גורמי סיכון לב וכלי דם, %FEV1 חזוי ו-forced vital capacityי(FVC%) היו שניהם גורמי סיכון עצמאיים ל-AF בנקודת ההתחלה. כמו כן, במהלך תקופת מעקב חציונית של 138 (טווח בין רבעוני, 70-141) חודשים, תועד AF חדש ב-162 נבדקים (1.7%). גם עבורם, לרבעונים הנמוכים ביותר של FEV1% חזוי היה קשר לסיכון גבוה יותר לאירועי AF לעומת הרבעונים הגבוהים ביותר (יחס סיכונים מותאם 1.59; רווח בר-סמך של 95%, 1.02-2.50).

לסיכום, במחקר עוקבה גדול זה, שכלל מעקב ארוך טווח בקהילה, נמצא כי ירידה בתפקוד הריאה היא גורם סיכון עצמאי עבור AF בקרב האוכלוסיה הקוריאנית הכללית.

מקור:

Kim B. S. et al. (2019) Journal of Cardiology

נושאים קשורים:  מחקרים,  פרפור עליות,  תפקוד ריאתי,  ספירומטריה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו