דום נשימה בשינה 30.11.2020

הקשר בין דום נשימה חסימתי בשינה ואי ספיקת לב

דום נשימה חסימתי בשינה גורם להיפוקסיה, שיוצרת מצב דלקתי מערכתי הקשור לסטרס חמצוני, שבתורו גורם לפיברוזיס והתקשות של שריר הלב

טיפול בדום נשימה (צילום: אילוסטרציה)
טיפול בדום נשימה (צילום: אילוסטרציה)

דום נשימה חסימתי בשינה מוכר כגורם סיכון משמעותי ליתר לחץ דם, מחלות לב כליליות, שבץ מוחי ואי ספיקת לב עם מקטע פליטה מופחת. עם זאת, הקשר בין דום נשימה חסימתי בשינה לאי ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור (HFpEF) פחות מוכר.

שני סוגי אי ספיקת הלב שכיחים מאוד בכל העולם, ונראה כי ישנם קווי דמיון רבים בין ההשפעות הפתולוגיות של דום נשימה בשינה לבין סיבות ידועות אחרות ל-HFpEF והפתופיזיולוגיה המוערכת של המחלה.

היפוקסיה לסירוגין הנגרמת על ידי דום נשימה בשינה גורמת לגירוי נרחב של מערכת העצבים הסימפתטית, מערכת הרנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון וחשוב מכך, למצב דלקתי מערכתי הקשור לסטרס חמצוני. מצב זה דומה להשלכות שיש ליתר לחץ דם, סוכרת, השמנת יתר, והזדקנות, שהם המצבים המקדימים הנפוצים ל-HFpEF.

המסלול המשותף הסופי הוא ככל הנראה באמצעות התפתחות פיברוזיס בשריר הלב ושינויים מבניים בקולגן ובטיטין של שריר הלב הגורמים להתקשות של שריר הלב. משום כך, סביר שדום נשימה חסימתי בשינה הוא גורם סיכון משמעותי להתפתחות HFpEF ועל כן חשוב למצוא טיפול מונע לדום נשימה חסימתי בשינה.

מקור: 

Sanderson JE, Fang F, Lu M, Ma CY, Wei YX. Obstructive sleep apnoea, intermittent hypoxia and heart failure with a preserved ejection fraction. Heart. 2020 Nov 6:heartjnl-2020-317326. doi: 10.1136/heartjnl-2020-317326. Epub ahead of print. PMID: 33158933.

נושאים קשורים:  דום נשימה בשינה,  אי ספיקת לב,  מקטע פליטה שמור,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו